انگیزش تحصیلی

By | دسامبر 22, 2019

انگیزش تحصیلی

مطابق با نظریه علاقه، کلید انگیزش دانش­آموزان یافتن فعالیت­هایی است که با علائق شخصی آنها مطابقت داشته باشد. اگر دانش­آموزان شخصاً به یک موضوع یا فعالیت خاصی علاقمند باشند، آن­ها انرژی­شان را به سمت یادگیری هدایت می­کنند، که به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر با تلاش کمتر می­شود (هایدی و رنینگر،2012). در پاسخ به این سوال که علاقه چیست و چگونه باعث ایجاد انگیزش یادگیری می شود، متخصصان بین دو علاقه، ” علاقه فطری ” [1] و ” علاقه موقعیتی “[2]  تفاوت قائل می­شوند. علاقه فطری که به عنوان علاقه شخصی یا فردی نیز شناخته شده است، تمایل به ثبات نسبیت یک موضوع یا یک مبحث می­باشد(رابسون،2011).  به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی علاقه شخصی به دایناسورها، نواختن طبل یا ماشین­های اسپورت داشته باشد، به نظر می­رسد اساس علاقه­ی فطری دانش تجارب و عواطف قبلاً وجود داشته باشد. در مقابل علاقه موقعیتی به صورت خود بخود و انتقالی است و بیش از یادگیرنده، توسط محیط فعال می­شوند. به عنوان مثال وقتی دانش­­آموزان علاقه­ی شخصی به خزندگان ندا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *