تحقیق آماده سعدی عارف یا متشرع – 44 صفحه وورد قابل ویرایش

By | مارس 18, 2020
تحقیق آماده سعدی عارف یا متشرع – 44 صفحه وورد قابل ویرایش

تحقیق-آماده-سعدی-عارف-یا-متشرع--44-صفحه-وورد-قابل-ویرایش
این سوال از آنجا ناشی می¬شود که هر دو گرایش در سخن او به چشم می¬خورد و نیز از دو آبشخور فکری که متقابل هم هستند تغذیه کرده است. اما تعلق خاطر او براساس- گلستان و بوستان- به کدام طرز فکر بیشتر متمایل است؟
نمونه¬هایی که نشان می¬دهد جاذبة عشق عرفانی هرگز نتوانسته از ساحت اندیشة سعدی دور بماند، کم نیست. آیا می¬توان با وجود چنین شور و وجد که در ابیاتش موج می¬زند، او را عاشق به شمار نیاورد و پنداشت که شائق به بهره¬وری عشق روحانی نبوده است؟
سعدی عارف:
آثار او خصوصاً مثنوی عارفانة بوستان، گلزاری¬ست که عطر روحانی آن، انسان را به ملکوت می¬برد. آیا می¬توان اینچنین از عشق و اعجاز آن سخن گفت و رایحة آن را با مشام جان نبویید؟
مگر بویی از عشق مستت کند
طلبکار عهد الستت کند
«بوستان، ص35»
ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
«گلستان، ص50»
نه خود می¬رود هر که جویان اوست
به عنفش کشان می¬برد لطف دوست
«بوستان، ص176»
گر کسی وصف او زمن پرسد
بی¬دل از بی¬نشان چه گوید باز؟
«گلستان، ص50»
ندانی که شوریده حالان مست
چرا برفشانند در رقص دست

گشاید دری بر دل از واردات
فشانند سردست بر کائنات
«بوستان،ص112»
اشاره¬های سعدی به وجودی که با زمزمه¬های طبیعت چون پرواز مگس و آواز پای ستور و صدای دولاب بر سر چاه به رقص در می¬آید، آیا نمی¬تواند گویای تجربیات وی باشد:
مگس پیش شوریده دل پر نزد
که او چون مگس دست بر سر نزد

نه بم داند آشفته سامان نه زیر
به آواز مرغی بنالد فقیر

نه مطرب که آواز پای ستور
سماع است اگر عشق داری و شور
«بوستان، ص111»
چو شوریدگان می¬پرستی کنند
به آواز دولاب مستی کنند

به چرخ اندر آیند دولاب وار
چو دولاب برخود بگریندزار
«بوستان، ص112»
توصیفی که سعدی از وادی طلب می¬کند و خطر آن را با جان و دل می¬پذیرد آیا تنها قولی از صوفیان دوران اوست یا نتیجة ارضاء نیاز روحی¬اش در طی طریق بوده که در آثارش منعکس شده است؟
پی چون خودی، خود پرستان روند
به کوی خطرناک مستان روند

من اول که این کار سر داشتم
دل از سر به یک باره برداشتم

سرانداز در عاشقی صادق است
که بد زهره بر خویشتن عاشق است
«بوستان، ص113»
و یا:
در این ورطه کشتی فرو شد هزار
که پیدا نشد تخته¬ای برکنار
«بوستان، ص35»
کسی ره سوی گنج قارون نبرد
وگر برد، ره باز بیرون نبرد

بمردم در این موج دریای خون
کز او کس نبرده¬ست کشتی برون
«بوستان،ص 35»
«حکایت پروانه و صدق محبت او» نماد و سنبل شور و حال عارفان و عاشقان حقیقی¬ست که از زبان سعدی نقل می¬شود. گویند: «لذتی که از راه¬ دل کسب می¬شود خوشتر و قریتر از راه حواس است» (1) و بعید نیست که سعدی طعم عشق و لذت آن را در دل چشیده که این گونه پرسوز، بر زبان جاری ساخته است

دانلود فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *