تحقیق آماده سعد ابن ابی وقاص در دوران مكي – 17 برگ وورد قابل ویرایش
تحقیق آماده سعد ابن ابی وقاص در دوران مكي – 17 برگ وورد قابل ویرایش
مدخل
صحابه رسول خدا(ص) كيست؟
از آن جايي كه سعد به عنوان صحابه رسول خدا(ص) شناخته ميشود و اهل تسنن ويرا از عشره مبشره ميدانند همانطوري كه ابن اثير صاحب اسد الغابه آورده كه وي يكي ازده نفر صحابهاي است كه پيامبر(ص) به آنان بشارت بهشت داده و يكي از شش نفر اصحابشوري است و از عمربن خطاب نقل كرده است كه رسول خدا(ص) هنگام وفات از آنان راضيبوده به همين خاطر آنها را براي شوري انتخاب كرد. البته بايد ديد كه با توجه به معيارهاي موجود اين قول چهقدر ميتواند صحت داشته باشد.
صحابه از ديدگاه قرآن
بعد از فتح قلاع بنينضير و بهدست آوردن غنائم بسيار توسط مسلمانان آيات زير نازل شد. «للفقراء المهجرين الذين اخرجوا من ديرهم و اموالهم يبتغون فضلا من الله و رضوانا وينصرون الله و رسوله اولئك هم الصدقون (8) و الذين تبوؤا الدار و الايمن من قبلهم يحبونمن هاجر اليهم و لا يجدون في صدورهم حاجه مما اوتوا و يؤثرون علي انفسهم و لو كانبهم خصاصه و من يوق شح نفسه فأولئك هم المفلحون (9) و الذين جاؤوا من بعدهم يقولونربنا اغفرلنا و لأخواننا الذين سبقونا بالايمان و لا تجعل في قلوبنا غلاّ للذين أمنو ربنا انك رؤوف رحيم(10)»
ترجمه آيات:
اين اموال براي مهاجراني است كه از خانه و كاشانه و اموال خود بيرون راندهشدند، آنها فضل الهي و رضاي او را ميطلبند، و خدا و رسولش را ياري ميكنند، و آنهاراستگويانند. (8)
و براي كساني كه در دارالهجره (سرزمين مدينه) و در خانه ايمان، قبل از مهاجران،مسكن گزيدند، آنها كساني را كه به سويشان هجرت كنند دوست ميدارند و در دل خودنيازي به آنچه به مهاجران داده شده احساس نميكنند، و آنها را بر خود مقدم ميدارند هرچند شديداً فقير باشند، كساني كه خداوند آنها را از بخل و حرص نفس خويش بازداشتهرستگارانند. (9)
و كساني كه بعد از آنها آمدند و ميگويند: پروردگارا! ما و برادرنمان را كه در ايمانبر ما پيشي گرفتند بيامرز، و در دلهايمان حسد و كينهاي نسبت به مومنان قرار مده،پروردگارا! تو مهربان و رحيمي. (10)
مهاجر، انصار و تابعان و صفات برجسته هر كدام از ديد قرآن:
اين آيات ادامه بحث آياتي است كه پيرامون مصارف ششگانه فيء (اموال و غنائميكه از غير طريق جنگ عايد مسلمين ميشود) ميباشد، و در حقيقت تفسيري براي يتيمان ومسكينها و ابن السبيلها و بيش از همه تفسير ابنالسبيل است، چرا كه بيشترين رقممسلمانان مهاجر را در آن روز آنها تشكيل ميدادند كه در وطن و بلاد خود مسكين نبودنداما به خاطر مهاجرت تهيدست شده بودند.